danci blogja

Naptár

szeptember 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Linkblog

Legutóbbi kommentek

Sítábor (vers+verselemzés!!!!)

2010.02.07. 03:56 Dancika

Sítáborról hamarosan írok!:) Addig is, itt egy vers, amit egyik este írtunk néhányan. Ez azért, ha csak minimálisan is, de vissza tudja adni azt a bizonyos "sítáboros hangulatot". És ha ez nem lenne elég, a vers alatt látható a mű elemzése is! Lehet, hogy a verset már láttátok, de azt még nem. Ne hagyjátok ki.. ; )  :D

Olaszországban vala
Hol a hegyi kecskék lakva,
A srácok nagyon be vannak baszva
Sítáborban lenni fasza.

A wc-ben áll a Jäger
A Safi éppen vicces cigit teker,
A Füli szemcsiben feszít

Miközben a Kata takarít.

Az Ági nem fogadta el a borotvát
A Szabi felborította a kukát,
A Csabi papucsban tolja
Míg a Fenyőke a hajvasalót nyomja.

A Lili a focicsapatot várja
Amíg a Danci a Dórit hágja,
A Zoli a pályán süvít
A Jaki a hüttében nyüszít.

Amíg az Ágoston iszogat
A Kristóf szívogat,
Az egész csapat a 125-ben csoffad
Míg a Mini sapkája olvad.

Kunos a flaskáját húzogatja
Közben idősebb Fenyő az igét osztja,
Nem működik a piszoár
És a Toy Storys pohár üresen áll.

Mindenki ölne egy kis tűzért
20 euro pedig nem sok egy Ballantinesért
,
Mindenki rottyon van mint a gatya
A sítábor idén is adja!


((Írták: A 125-ös, a 117-es és a 127-es szoba lakói)) :D

Elemzés:
Műfaj: Dancionád (sokakanak ismerős lehet az "-onád", a Robinson Crusoe műfaja miatt, amely robinzonád. Így sokakban felvetődhet az, hogy Danci talán egy epigon. Ám ezt rögtön meg szeretném cáfolni, ugyanis a sítábori kreálmányunk és Daniel Defoe főműve közötti esetleges hasonlóság csupán csak a véletlen műve lehet!)
Szerkezet: A mű egyértelműen IDŐRE épít. Meg lehet figyelni a linearitást és a retrospektivitást is(erre minden bizonnyal van egy név -mármint hogy mindkettő jelen van- de ez most se nekem, se a Nikinek nem jutott eszébe).
Versszakról versszakra:
1.: Mindjárt az első sor utal arra, hogy a lírai én külföldön, méghozzá Olaszországban tartózkodik. Itália már a felvilágosodás időszakában is a kultúra és művelődés központjának számított. Így gondolhatnánk azt, hogy tanulás végett van ott. Ám a 2. sor ezt cáfolja. Mivel hegyi kecskékről van szó, nyilvánvaló válik mindneki számára, hogy a hegykben tartózkodik. És itt jelenik meg Rousseau természetfilozófiája. A 3. sor minden bizonnyal egy hasonlít arra, hogy a sok munkától mindenki annyira el van fáradva, és olyan mélyen alszik, mint egy görbe este végén. A "sítábor" pedig feltehetőleg ugyancsak hasonlot arra, hogy rendkívül sokan vannak és tél van. Észrevehetjük a párhuzamot az sok ember és a kecske között. Mivel a kecskék vándorolnak újabb és újabb területekre, ahogy ezek az emberek is. És mivel a "vándorlás" egy toposz, ami az élet értelmének keresésével egyenlő kiderül, hogy a lírai én és barátai az élet értelmét keresik.

2.: Akárcsak Goethe Faustjában, ők is először a hedonizmusban és vegetatív életformában vélik felfedezni a élet értlemét. Itt értem a mulatozást, ivászatot. Erre utal a legelső sor is. Feltehetőleg a "wc" az általuk kedvelt kocsma lehetett. A 2. sorban megjelenik a "vicces cigi" amely egy helyi specialitás lehet, amelyet tésztába kell tekerni. Feltehetőleg hasonlóan nézhet ki mint egy tortilla. Ez nem is meglepő, hiszen az olaszok mindig is híresek voltak a gasztronómia terén. A 3. és 4. sort egyben kell nézni, úgyanis ez egy életfelfogást mutat be. Előre leszögezném, hogy ezt én nem feltételnül tartom helyesnek, bár.. na mind1. Lényeg a lényeg, hogy ez teljesen objektív elemzés. Tehát a 3. és 4. sor a férfi-nő viszonyát írja le. Minden bizonnyal az ott lévő férfiak így gondolkodtak.

3.: Az 1. sor azt jelenti, hogy egy adott hölgy nem fogadta jó néven egy úriember közeledését="nem fogadta el a borotvát". Ide kapcsolódik még a 2. sor is. Valószínűleg az imént emléített úriember nem más mint "Szabi" aki már sokadszorra bánthatta meg a hölgyet: "Ágit". Erre pedig abból jöhetünk rá, hogy "folborította a kukát" ami egyenlő azzal, hogy ez volt az utolsó csepp a pohárban. A záró kétt sort ugyancsak egyben kell nézni, hiszen a papucsban való lét, és a hajvasaló használata világít rá arra, hogy jelen van a puritán és a modern, esetenként túldíszített(reneszánsz) stílus/életforma is.

4.: Ebben a versszakban láthatjuk a retrospektív szerkesztést. Pontosabban itt gondol vissza a múltra. Méghozzá "Lilire" aki várta a "focicsapatot"=azt a sok embert, akik nap közben dolgoztak a földeken, és este fele tértek csak vissz a faluba. Mindeközben "Danci áthágja" azokat a határokat, amiket "Dóri" felállított. Ez egy példázat arra, hogy amiért a legtöbb ember elhagyta a falut, ahol eddig éltek, és vándorútra keltek, lassan kisebb fajta anarchia lesz úrra azokon, akik ott maradtak. Majd leírja, hogy a jelenben milyen a helyzet. A "focicsapatot" felváltotta 1 ember:"Zoli". Persze sokan hihetik, hogy egy Übermensch-ről van szó, de erről szó sincs. Itt a munkaerőhiányt akarja bemutatni. Miközben "Zoli"(=férfiak) a földeken dolgozik, addig Jaki(=nők) otthon vannak. És itt láthatunk egy újabb felfogást a férfi-nő viszonyra.. A 2. versszak utolsó 2 sorával éppen ellentétes. Míg ott a férfiak mulatoztak, addig a nők takarítottak. Itt viszont azt láthatjuk, hogy míg a férfiak dolgoznak, a nők pihennek. Ezzel az alkotó a két végletet mutatja be.

5.: Az 5. versszakban láthatjuk a hedonizmus. Tehát ekkor még mindig ebben az életformában keresik az élet értelmét. Ezt mutatja azt, hogy "Ágoston rumot iszik", és az is, hogy "Kristóf szivarozgat". Természetesen itt a világhírű kubai rumról és szivarról van szó. Ebből pedig tudni lehet, hogy ők ketten kubából származnak, és feltehetőleg a kocsmában találkoztak azokkal, akik a faluból indultak el. Természetesen itt összebarátkoztak. Az, hogy "Az egész csapat a 125-ben csoffad" azt jelenti, hogy mindannyian(tehát akik a faluból származnak + a kubai személyek) együtt hagyták el a kocsmát és egy új helyre mentek. Hogy mi is az a "125" senki sem tudja, de feltételezhetően a szabadban van, ugyanis az utolsó sorban lévő "Mini sapkája olvad" azt jelenti, hogy tábortűzet raktak. A sapkaégetés pedig egy rituálé volt akkoriban. A legenda szerint, mikor egy bizonyos helyen, egy bizonyos létszámű társaság, bizonyos mennyiségű folyékony halmazállapotú tudatmódosító anyag(ismertebb nevén: alkohol) után meggyújt egy sapkát, akkor megláthatja a Dalai Lama-t.

6.: Az első sorból kiderül, hogy nagyon hideg lehet az idő, hiszen "Kunos" azért húzogatja a flskát, hogy ne fázzon. "Idősebb Fenyő" valószínűleg egy vezéregyéniség. Lehetséges, hogy ő vette rá a többieket arra, hogy hagyják el a falut és kezdjenek el vándorolni. Nyilván mint vezető, minden este tartott egy kisebb fajta beszédet="az igét osztja".
Az utolsó 2 sort egyben kell nézni. A piszoár nem működik, tehát hiány van belőle = modern eszközök hiánya. Toy Storys pohár üresen áll = ital és étel hiányában vannak. Tehát egyre jobban hiányzik az otthoni szféra.

7.: Itt folytatódik az előző versszak utolsó két sora, tehát nemcsak a modern dolgok, étel és ital hhiányzik, hanem a tűz is. Viszont ez kétértelmű. Mert hiányzik egyrészt a tűz, ami melegít, tehát egyre kényelmetlenebb ez az erdei életmód. Másrészt hiányzik a tűz az emberek szívéből. Valószínűleg úgy érzik, hogy nem fogják megtalálni az élet értelmét, tehát az vándorlás teljesen eredménytelen lesz. Ez pedig nagyon nagy kudarc lenne.
Ám a 2. sor, azaz hogy "20 euro pedig nem sok egy Ballantinesért" azt jelenti, hogy kezdenek egyenesbe jönni a dolgok. Tehát minden valószínűség szerint találtak egy olyan helyet, ahol olcsón juthatnak minden olyan dolgohoz, akiből eddig hiányt szenvedtek. Innentől kezdve nyilvánvalóan itt töltik mindennapjaikat, hiszen ezzel megtalálták azt amit kerestek. Megtalálták azt a helyet, ami számukra egy utópia, hiszen minden olyan dolog jelen van, ami a faluban nem volt. Itt értem azt, hogy minden este mulatoznak, táncolnak, énekelnek, "esetleg" isznak, és tudják, hogy másnap is ugyan ezt fogják csinálni. Így még ha ez nagyon hedonista, és lassacskán vegetatív életvitel is, számukra ez jelentheti a tökéletes "államot". Az utolsó sor pedig a szentencia. Tehát a "sítábor", azaz a hegyi életvitel, ahol nincsenek kötöttségek, és kötelezettségek = egyenlő A TÖKÉLETES ÉLETFORMÁVAL.
 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dancika.blog.hu/api/trackback/id/tr911735543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kinguu_ 2010.02.08. 17:59:53

Liza és Kinga elvileg takarót lop,
ezért a Danciék miatt a FEKETE pályán nagyot szop.
a Danci meg is kaptad érte a magáét,
telefonja lemerült, és sícuccokkal a nyakában ment a Széchenyi térre egy taxiért. ;)

csak hogy mégis nyoma legyen, ha már nem voltál képes beleírni :)

Dancika 2010.02.08. 21:51:51

nem tehetek róla, nem szabadott beleírnom..:D
amúgy egész jó, bár nem nagyon rímel:P

m.kristof 2010.08.26. 22:44:01

az szép!az szép!
sokáig költhették míg elérte eme magasztos formáját a mű!:):D
süti beállítások módosítása